MINSTENS 1 ½ UUR, EN TERUG
Peter Morrens
07.02-09.05.2021 — Expozaal
“Groepssolo van Peter Morrens (BE) en anderen”
Thomas Bogaert (BE), Raphaël Buedts (BE), James Castle (US), Paul Casaer (BE), Jesse Cremers (BE), Wim Cuyvers (BE), Marc De Blieck (BE), Rik De Boe (BE), Koba De Meutter (BE), Johan De Wilde (BE), Florette Dijkstra (NL), Reinhard Doubrawa (DE), Marguerite Duras (FR), Jimmie Durham (US), Benoît Félix (BE), Frederic Geurts (BE), Gerard Herman (BE), Hendrick Hondius / Hans Vredeman de Vries (BE), Takahiko Iimura (JP), Pierre Klossowski (FR), Maurice Lemaître (FR), Marcel Mariën (BE), Antoine Marquis (FR), Katja Mater (NL), Peter Morrens (BE), Marc Nagtzaam (NL), Dennis Oppenheim (US), Xia Roodenburg (NL), John Smith (UK), Batia Suter (CH), Rosemarie Trockel (DE), JCJ Vanderheyden (NL), Gerrit van Bakel (NL), Hannelore Van Dijck (BE), Sine Van Menxel (BE), Herman Van Ingelgem (BE), Wouter Venema (NL), Carel Visser (NL), Leen Voet (BE), James Welling (US), Dirk Zoete (BE)
Bekijk hier de videoboodschap van Philippe van Cauteren (S.M.A.K.) als inleiding bij de expo van Peter Morrens.
In het voorjaar van 2021 toont de Warande in haar Expozaal een kunstenaar die moeilijk in één categorie onder te brengen is.
Peter Morrens hanteert uiteenlopende beeldtalen: hij tekent en schrijft onder verschillende namen, maakt objecten en kunstenaarspublicaties, ontwikkelt performances, schildert en ontwerpt architecturale installaties. Al deze aspecten van zijn oeuvre brengt hij samen in één grote totaalinstallatie, waarmee hij een nieuwe lading aan zijn werk geeft. Zijn artistieke productie zou je dan ook het best kunnen omschrijven als ‘explosief’.
De centrale rol die Peter Morrens in zijn veelvormig, steeds veranderend oeuvre inneemt, is die van stoorzender. Door een onophoudelijk kijken naar de wereld stelt hij, met de nodige dosis verwarrende humor, alles rondom zich in vraag. Ons dagelijks taalgebruik en sociaal gedrag, onze existentiële twijfels, de algemene conventies in de kunstwereld en politieke stellingen worden kritisch belicht. Ook zijn eigen creaties en biografische anekdotes worden hierbij niet gespaard.
Met de tentoonstelling 'MINSTENS 1 ½ UUR, EN TERUG' biedt Morrens de bezoeker geen overzicht van zijn werk, maar wel een inzicht. Wegens zijn ongeloof in chronologie of autonomie toont hij zowel oude als nieuwe creaties. De blik van de toeschouwer maakt het werk immers altijd weer actueel. Via verschillende (sluip)wegen betrekt hij de kijker bij zijn visie op de wereld: een spel van kijken en bekeken worden.
met werken van 42 (inter)nationale collega's
In een getekend kabinet brengt de kunstenaar werken samen van 42 (inter)nationale collega's. Je herkent er zijn fascinatie voor tijd, zinnelijkheid, seks, onrust, ambiguïteit, absurditeit en verwarring.
Daarnaast maakt hij ook nieuw collaboratief werk met een aantal bevriende kunstenaars.
De Expozaal van de Warande wordt in handen van Peter Morrens een ontwapenend parcours waarin de bezoeker gestuurd en gedwongen wordt keuzes te maken.